Matrix: a Journal for Matricultural Studies

Volume 1, Issue I (May 2020)

ISSN 2563-3392

Contents

  1. Land Acknowledgement (Gehl)

  2. Introduction (Guédon)

  3. Blind: a survey of the Western historical gaze upon matricultures, Part I (Rowlatt)

    Matricultures are glaringly absent from the historical archive. Societies where women play a central role do have a presence in Western historical accounts – but mostly through words written by men who are not members of the culture and who generally fail to understand the cultural system in question (for example, the Jesuit account of the matricultural Mohawk). This results in many analyses and descriptions which do not provide a reliable emic account of the matricultural community in question. Why is this? The hypothesis of this article is that, due to the overpowering historical influence exerted by a corrupted Classical concept of the Amazon as man-killer, Western writers were unable to accurately perceive cultures where women held and continue to hold central social and cosmogenic positions (ie: matrilineal, matrifocal, matrilocal, or matriarchal societies).

    This article surveys the historical record for Western views of matricultures and introduces a summary of the evolution in outsiders’ thought about these societies ranging from the Classical era to the 21st Century. The heuristic is Marie-Françoise Guèdon’s concept of matriculture (see Introduction, this Issue), specifically the following: matriculture is culture approached as a whole, taking the female world as primary and as a cultural system in the Geertzian sense of the term.

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    Les matricultures sont manifestement absentes des archives historiques. Les sociétés où les femmes jouent un rôle central sont présentes dans les récits historiques occidentaux - mais principalement par le biais des mots écrits par des hommes qui ne sont pas membres de la culture et qui ne comprennent généralement pas le système culturel en question (par exemple, le récit jésuite de la matriculture mohawk). Il en résulte de nombreuses analyses et descriptions qui ne fournissent pas un compte émique fiable de la communauté matriculturelle en question. Pourquoi est-ce? L'hypothèse de cet article est qu'en raison de l'influence historique écrasante exercée par un concept classique corrompu de l'Amazone en tant que tueur d'hommes, les écrivains occidentaux n'ont pas été en mesure de percevoir avec précision les cultures où les femmes occupaient et continuent d'occuper des positions sociales et cosmogéniques centrales (c.-à-d. : sociétés matrilinéaires, matrifocales, matrilocales ou matriarcales).

    Cet article examine l'historique des perspectives occidentales concernant les matricultures et présente un résumé de l’évolution de la pensée des étrangers sur ces sociétés allant de l’ère classique au 21e siècle. L'heuristique est le concept de la matriculture de Marie-Françoise Guèdon (voir l'introduction du présent numéro), spécifiquement le suivant: la matriculture est la culture abordée dans son ensemble, prenant le monde féminin comme primaire et comme système culturel au sens geertzien du terme.

  4. Introduction to Sanday's 'The Socio-Cultural Context of Rape (Aucoin)

  5. The Socio-Cultural Context of Rape: a cross-cultural study (Sanday)(reprint)

    This research departs from the familiar assumption that rape is an inherent tendency of male nature, and begins with the assumption that human sexual behavior, though based in a biological need, is an expression of cultural forces. The incidence, meaning, and function of rape in a cross-cultural sample of tribal societies are presented. Two general hypotheses guide the research: first, the incidence of rape varies cross-culturally; second, a high incidence of rape is embedded in a distinguishably different cultural configuration than a low incidence of rape. The data suggest that rape is part of a cultural configuration which includes interpersonal violence, male dominance, and sexual separation. Rape is interpreted as the sexual expression of these forces in societies where the harmony between men and their environment has been severely disrupted.

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    Cette recherche s'écarte de l'hypothèse familière que le viol est une tendance inhérente à la nature masculine et commence par l'hypothèse que le comportement sexuel humain, bien que fondé sur un besoin biologique, est une expression des forces culturelles. L'incidence, la signification et la fonction du viol dans un échantillon interculturel de sociétés tribales sont présentées. Deux hypothèses générales guident la recherche : premièrement, l'incidence du viol varie selon les cultures; deuxièmement, une incidence élevée de viol est ancrée dans une configuration culturelle distinctement différente d'une faible incidence de viol. Les données suggèrent que le viol fait partie d'une configuration culturelle qui inclut la violence interpersonnelle, la domination masculine et la séparation sexuelle. Le viol est interprété comme l'expression sexuelle de ces forces dans des sociétés où l'harmonie entre les hommes et leur environnement a été gravement perturbée.

  6. Workshop Report: From Matrilineal Kinship to Matriculture: Establishing a Canadian Agenda (held April 2017)

    This is a report on a workshop held by the University of Ottawa's InterCulture research group entitled From Matrilineal Kinship to Matriculture: Establishing a Canadian Agenda. The workshop was held at the University of Ottawa, Canada, from 25 to 28 April 2017. Participants included members of Canadian, Chinese, and Basque matrilineal societies, representatives of Indigenous and Northern Affairs Canada (INAC) and of the Native Women’s Association of Canada (NWAC), and academics from several disciplines and institutions.

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    Il s'agit d'un rapport sur un atelier organisé par le groupe de recherche InterCulture de l'Université d'Ottawa intitulé De la parenté matrilinéaire à la matriculture: Établir un programme canadien. L'atelier a eu lieu à l'Université d'Ottawa, Canada, du 25 au 28 avril 2017. Les participants comprenaient des membres des sociétés matrilinéaires canadienne, chinoise et basque, des représentants d'Affaires autochtones et du Nord Canada (AINC) et de l'Association des femmes autochtones du Canada (AFAC), et des universitaires de plusieurs disciplines et institutions.

  7. Matriculturality and the Algonquian Language Family - An Interim Report, May 2020 (Guédon)

    As the notions of matrilineal kinship and matriarchy are becoming popular again, in both the public at large and Indigenous societies, it is important to trace the scholarly context in which these notions became meaningful. During the second half of the twentieth century, patrilineal descent used to be considered the most usual state of affairs for all human communities (47% of the world societies) ranging from small bands of hunter-gatherers to sedentary tribes to state societies, with bilateral systems (as in Europe) as the second most common type of kinship. Matrilineality, which is much less common (18% of the world societies, mostly Indigenous), used to be explained away as a result of special circumstances giving women the control of food production, mostly as horticulturalists, while men are engaged in other pursuits away from home.

    These views have shaped the development of kinship studies in North America, influenced the ways in which North American Indigenous people have been described, and informed governmental policies. But they have since been challenged; and other perspectives are emerging, including a potential connection between language and the development of a strong matricultural cultural context able to sustain matrilineal lineages. Such a connection has been noticed in the case of Indigenous North America; matrilineal and patrilineal systems are each found in different linguistic families, so one can predict the likelihood of a community being matrilineal simply by the linguistic family to which it belongs. However, the Algonquian and the Siouan linguistic families seem not to follow the others in that they are split between matrilineal, patrilineal and bilateral descent systems. This discrepancy gives us the opportunity to re-examine the ways in which descent has been defined and then used to classify cultures. Part I of this report retraces anthropological theoretical stances and concepts leading to the present opposition between patrilineal and matrilineal systems, and the establishment of semi-official labels for Indigenous communities, and the increasingly separate work of the linguists on understanding the genetic connections between the Indigenous languages. Parts II and III, still to come, will examine the case of the Algonquians in more detail, bringing linguistics, archaeology and ethnology together, widening and deepening our ethnographical, ethno-historical and ethnological knowledge of the Algonquian kinship systems and the cultural context supporting their matriculture, including social organization and worldviews.

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    Alors que les notions de systèmes de parenté matrilinéaire et de matriarchat refont surface dans le grand public et dans les sociétés autochtones, il est intéressant de retracer le contexte savant qui a permis au cours des deux derniers siècles l’établissement des études de parenté qui ont contribué les concepts dont nous nous servons aujourd’hui. Les systèmes patrilinéaires ont longtemps été considérés comme dominants et ordinaires dans l’organisation sociale des sociétés humaines (47% des sociétés du monde), avec, au deuxième rang, les systèmes bilatéraux (en Europe, entre autre). Les systèmes matrilinéaires, bien plus rares (18% des société du monde, presque toujours autochtones) furent longtemps vus soit comme un reliquat des temps archaïques, soit comme le résultat de circonstances particulières, le plus souvent en lien avec l’horticulture, donnant aux femmes le contrôle de la production de la nourriture pendant que les hommes étaient engagés dans des activité prenant place loin de la communauté.

    Ces théories ont informé le développement des études de parenté en Amérique du Nord et contribué à la façon dont les peuples indigènes on été décrits, ainsi qu’au développement des politiques gouvernementales les concernant. Ces théories ont pourtant été contestées, et parmi les perspectives différentes, la possibilité d’une connexion entre la langue et la nature patrilinéaire ou matrilinéaire des systèmes de lignages et de clan fait l’objet du projet présenté ici. Dans le cas de l’Amérique du Nord, il est possible de prédire la présence de systèmes soit matrilinéaires, soit patrilinéaire à partir de l’appartenance à certaines familles linguistiques. Deux exceptions majeures, la grande famille des Algonquiens, et celle des Siouans, sont chacune divisées entre plusieurs modes de transmission parentale. Ces exceptions nous offrent l’opportunité de réexaminer les termes usuels définissant les systèmes unilinéaires et bilatéraux, ainsi que leur utilisation par les ethnologues.

    La première partie de ce rapport retrace les attitudes anthropologiques qui ont mené à l’opposition entre matrilinéaire et patrilinéaire, d’une part, et d’autre part, au divorce méthodologique entre études de parenté et linguistique. Les deuxième et troisième parties (à venir) présentera plus en détail le cas des peuples de langues algonquiennes, en réunissant linguistique, archéologie et ethnologie pour reconstruire les systèmes matriculturels des peuples en question.

  8. Announcements

  9. Other Sections (forthcoming)

    • Letters to the Editor
    • Book Reviews